© 2019 Emma Ljungberg

hello@emmaljungberg.se

Stockholm/Östergötland

  • Instagram
Nistra

Grafisk identitet till redovisningsbyrån Nistra. Deras önskan var en identitet som stack ut från konkurrenterna och som andades deras slogan "lite enklare, lite roligare". För att göra just detta valde jag en kaxig färg som inte är så vanlig bland redovisningsbyråer, samt skapade ett unikt typsnitt i en mjuk och lekfull stil. Utöver det tog jag även fram trycksaker som kuvert och visitkort.

 

Ett år senare tog jag, tillsammans med Kerstin Hampusson, fram en kvittoapp för Nistras räkning (kodad av UX-byrån Significant Bit).


GRAFISK IDENTITET • UX-DESIGN • FRILANSPROJEKT

Afternoon Tea på Akademibokhandeln

Varje söndag bjuder Akademibokhandeln Mäster Samuelsgatan i Stockholm in populära författare och kunder för Afternoon Tea, som är deras nya evenemangskoncept 2019. På plats bjuds det på fikabuffé ackompanjerat av ett 30 minuter långt prat av veckans författare. För att kunna marknadsföra evenemanget så tog jag, med Akademibokhandelns grafiska profil som grund, fram ett nytt manér som sedan applicerades på enheter som exempelvis skyltar och folder. I dagsläget skriver butiken själv ut skyltar och foldrar till evenemang, därför behövde designen vara anpassad för det genom att tex inte ha några utfallande objekt.

KONCEPT • GRAFISK FORM

Pricerunner

Under min praktik på Designbyrån Silver (STHLM) så fick jag möjligheten att ta över och färdigställa ett 20-tal ikoner för Pricerunners nya hemsida. Tobias Rehnvall, designer på Silver, tog fram manér och en handfull ikoner som jag sen jobbade vidare med. 


GRAFISK DESIGN • PRAKTIK

Iris Magazine

Iris Magazine är ett fiktivt kulturmagasin i coffee table-form. Tidningen är tänkt att utkomma med ett nummer per år och varje nummer baseras på en färg, som allt innehåll på något sätt relaterar till. 2018 års nummer, The purple issue, fick färgen lila då det var Pantones color of the year. The purple issue innehåller bland annat intervjuer med journalisten Atilla Yoldas, modeentreprenören Catharina Tegin och artisten Joe Lefty samt krönikor och andra texter. Som komplement skapades också ett Instagramkonto där extramaterial publicerades, bland annat konceptfilmer från samtliga intervjuer.

Se ett ihopklipp av konceptfilmerna här: https://vimeo.com/258639597

Projektgruppen bestod utöver mig även av Julia Sixtensson (foto och grafisk form), Jenny Lindgren (grafisk form och copy) samt Amanda Gyllander (grafisk form) och Elin Mörsare (grafisk form).


KONCEPT • GRAFISK FORM • FILM • FIKTIVT PROJEKT

Marknadsföreningen
i Östergötland
& Agdagalan

Tillsammans med Emil Svedin och Mia Bergvall tog jag fram en ny identitet åt Marknadsföreningen i Östergötland, MARÖ. De ville ha något kaxigt som andades design och kommunikation, men som också var lätt att använda även för personer utan kunskap inom grafisk design. Utöver identiteten för MARÖ tog vi också fram en matchande logotyp för deras årliga branschfest Agdagalan.


GRAFISK IDENTITET

Familjeweekend på Vildmarkshotellet

Familjeweekend på Vildmarkshotellet syftade till att locka besökare under lågsäsong. Tanken med konceptet var att låta barnen vara djurvårdare för en dag tillsammans med personal från Kolmårdens Djurpark, medan föräldrarna kunde stanna i hotellets spa och njuta av lugnet. Denna kontrast ligger också till grund för den grafiska identiteten - härlig lyx för de stora och lekfullhet för de små.


KONCEPT • GRAFISK IDENTITET